U heeft een website of uw website is in aantocht. Welke bezoekers wilt u op uw website en hoe gaat u dit realiseren?
U wilt bezoekers genereren die doelgericht naar u zoeken
U vindt het voldoende dat u gevonden wordt door internetbezoers die doelgericht zoeken naar u zoeken.
- Wat moet u doen? U plaatst uw website op het web en verder hoeft u weinig te ondernemen.
- Door wie wordt u dan gevonden? De internetbezoeker die uw internetadres of uw bedrijfsnaam kent.
- Wanneer kiest u hiervoor? Als u alleen bezoekers wilt genereren die u al kennen. Hiermee sluit u “nieuwe” klanten uit, die op zoek zijn naar uw product- of dienstenaanbod.
Voordelen: het kost u het minst aan inspanning om uw website op internet te presenteren.
Nadelen: internetbezoekers (potentiële klanten) die op zoek zijn naar uw product- of dienstenaanbod zullen u niet kunnen vinden. De kans is klein dat u hiermee uw klantenkring uitbreidt.
Don’ts
Niet doen, tenzij u uw klantenkring beperkt wil houden. U loopt hiermee klanten mis, die u nog niet kennen maar wel geinteresseerd zijn in uw bedrijf.
U wilt bezoekers genereren die doelgericht zoeken naar
uw aanbod
U wilt niet alleen gevonden worden door internetbezoekers die u al kennen, maar ook internetbezoekers die u niet kennen maar wel geinteresseerd zijn in uw bedrijf.
- Wat moet u doen? Richt uw structuur, vorm, tekst, opmaak en techniek daarop in.
Een volgende keer in Do’s en Don’ts gaan we dieper op alle zaken in. Zaken die de kans op het gevonden worden van uw website zullen vergroten. Voor nu zullen we alleen het onderdeel “tekst” uitlichten.
- Plaats trefwoorden of woordcombinaties in uw tekst waarop u denkt dat uw doelgroep zal zoeken. Het is voor “het gevonden” worden via zoekmachines van belang dat uw aanbod vaak in de tekst voorkomt. U hoeft zich alleen maar te verplaatsen in uw potentiële bezoeker/klant. Bedenk trefwoorden die hij zou kunnen invoeren op zoekmachines om uw aanbod te kunnen vinden. Let op: overdrijf het niet!
- De aangeboden informatie moet in hapklare brokken gepresenteerd worden. Houd het kort en overzichtelijk; begrijpbare zinnen opgedeeld in blokken.
- De klant staat centraal. Hij zit niet te wachten op irrelevante informatie of dubbele informatie op één pagina. Tenzij u in een enkel geval ergens de nadruk op wilt leggen.
- Gebruik niet te veel vakjargon, die niet begrepen wordt door uw doelgroep. De klant moet het wel begrijpen en u natuurlijk kunnen vinden.
- Hanteer de laatste Nederlandse spelling.
- Gebruik geen afkortingen, zoals m.a.w. Maar type dit voluit.
- Door wie wordt u dan gevonden? De internetbezoeker die via zoekmachines, uw link op directory’s of via andere sites op uw site belanden.
- Wanneer kiest u hiervoor? Als u meer bekendheid wilt en uw site onder de aandacht wilt brengen bij potentiële klanten.
Voordelen: genereren van meer bezoekers c.q. leads.
Nadelen: meestal heeft een bedrijf dat een website laat realiseren onvoldoende tijd, internetervaring en technische kennis in huis, zodat de website ook daadwerkelijk gevonden gaat worden.
Dots
Wij kunnen uw website dusdanig inrichten en aanmelden, zodat u door een ruime doelgroep gevonden gaat worden. Ook moet het aanmeldproces van uw website frequenteel bijgehouden worden. Dit is een vereiste, zodat u goed vindbaar blijft.