SEO Woordenboek
NAAM |
DEFINITIE |
Back Link
|
Is een verwijzing (link) vanaf een andere webpagina op een ander domein naar een pagina van je website. Bij zoekmachine-optimalisatie is het belangrijk om zoveel mogelijk kwalitatieve backlinks te verzamelen. Wanneer er sprake is van veel kwalitatieve backlinks ten opzichte van de concurrentie, gaan zoekmachines je website zien als een autoriteit. |
Dieplinken
|
Het plaatsen van een hyperlink op een webpagina die specifiek linkt naar een specifieke pagina of plaatje binnen een andere website, in plaats van naar de hoofdpagina van die website. Wanneer de afbeelding of andersoortige inhoud van de andere website op deze webpagina zelf zichtbaar is, wordt gesproken van hotlinken. |
Hotlinken
|
Het gebruik van media van een webpagina op een website door hiernaar te linken vanuit een webpagina op een andere host. Het gaat hierbij meestal om afbeeldingen, maar ook het gebruik van geluid, video's en tekst is mogelijk. Hotlinken moet niet worden verward met dieplinken, waarbij alleen een hyperlink naar media wordt geplaatst op een andere host. |
Pageranking |
Ordening van websites op basis van belangrijkheid. Hoe belangrijker Google je vindt, hoe hoger je in de zoekmachine resultaten komt. |
SEA
|
Het tegen betaling plaatsen van advertenties boven en naast de natuurlijke zoekresultaten verstaan. De advertentie wordt vertoond als een zoekmachinegebruiker een aan de advertentie gekoppeld woord of woordgroep intypt. De adverteerder betaalt alleen voor de zoekmachinegebruikers die op een van zijn advertenties klikken. De advertenties verwijzen naar een webpagina van de adverteerder. |
SEO
|
Zoekmachineoptimalisatie is een onderdeel van zoekmachinemarketing en kan worden gedefinieerd als het geheel aan activiteiten bedoeld om een webpagina hoog te laten scoren in de organische zoekresultaten van een zoekmachine, op de voor die webpagina relevante trefwoorden, trefwoordcombinatie(s) casu quo zoekterm(en). Aangezien een vermelding in die organische resultaten gratis is, vormen deze zoekresultaten een interessant alternatief voor zoekmachine adverteren. Bij Search Engine Advertising kunnen drie doelstellingen worden onderscheiden. Ten eerste zo veel mogelijk vertoningen (bereik) genereren, ten tweede zo veel mogelijk clicks realiseren en tot slot zoveel mogelijk conversies realiseren. Een conversie kan bijvoorbeeld bestaan uit een informatieaanvraag, een aanmelding of een aankoop. Elke doelstelling heeft zijn eigen strategie. |
SERPS
|
Zoekresultaten van een zoekmachine. |
Zoekmachine-marketing |
Zoekmachinemarketing, ook wel bekend onder de Engelse term Search Engine Marketing is het specialisme dat webpagina's vindbaar maakt bij zoekdiensten. Dat wil zeggen dat een webpagina op een prominente plaats bij de zoekresultaten van een zoekmachine komen te staan als een zoekmachinegebruiker een voor die webpagina relevante zoekterm intypt. Doordat de webpagina beter gevonden kan worden, verhoogt het de effectiviteit van de reclameuiting op internet. Search Engine Marketing kan worden verdeeld in twee deelgebieden: Search Engine Optimization (SEO) en Search Engine Advertising (SEA). |