Skip to main content

website SEO

"SEO (Search Engine Optimization) oftewel zoekmachine optimalisatie is een reeks strategieën, technieken en processen die worden gebruikt om de zichtbaarheid van een website of webpagina in zoekmachines te verbeteren. Het doel van SEO is om je website hoger te laten verschijnen in de organische (niet-betaalde) zoekresultaten van zoekmachines zoals Google, Bing en Yahoo. Dit verbetert de kans dat gebruikers je website vindt wanneer ze naar relevante informatie zoeken.

idots verzorgt SEO van A tot Z
en maakt uw website vindbaar in Google voor uw doelgroep

Als u wilt dat uw website gevonden wordt door uw doelgroep, zal uw website daarop ingericht moeten worden. Voor het vaststellen van het zoekmachine optimalisatie tarief wordt eerst een SEO scan uitgevoerd. Na goedkeuring van de offerte en inplanning van het SEO-traject, zullen we van start gaan met uw wensen, inventarisatie en vooronderzoek. Grofweg zullen we de volgende onderdelen gaan aanpakken:

  1. onderzoek concurrentie
  2. onderzoek trends
  3. juiste keuze domeinaam
  4. vormgeving
  5. tekstinhoud en –structuur
  6. technische aspecten
  7. metatag en trefwoorden
  8. aanmelding bij andere relevante sites (backlinking)
  9. actualisatie aanmelding
  10. updaten & veilig houden van de website

Enkele onderdelen die meer verduideling behoeven, hebben we hieronder toegelicht.

Metatag

Een metatag (title, description, keywords) is een korte omschrijving van de website met daarbij enkele steekwoorden. Je kunt het zien als een soort visitekaartje. Het is een must voor de weergave in de browser (dus ook zoekmachines) en de vindbaarheid bij zoekmachines (zoals Google). De metatag kun je ook weer gebruiken als basis voor je webteksten.

Middels een Quickscan definieert idots een metatag, door geschikte trefwoorden samen te stellen aan de hand van analyse en onderzoek. Daarbij worden relevante concurrenten ook onder de loep genomen. Het is echter geen garantie dat je goed scoort in de zoekmachines (lees goed gevonden gaat worden). Voor een uitgebreide SEO komt echter veel meer bij kijken, zie hierboven de SEO Steps.

Weergave metatag in Browser en Google

idots-google.png

dodo1


Metatags geven extra informatie over een webpagina en zijn opgenomen in de broncode van een website; dit zie je niet. Maar kun je in je Internet Explorer browser opvragen door in je browser te klikken op  > "beeld" en dan  > "bron." Deze tags worden door browsers en zoekrobots gebruikt om informatie over de HTML-pagina te verzamelen.

dodo2


Title

De title vindt u terug in de grijze of blauwe balk bovenaan een website in uw internetbrowser. Deze opgegeven title wordt in zoekmachines zoals Google getoond. Maak de title dan ook kort en verwerk de juiste trefwoorden er in.

Description
Met deze tag weet de zoekmachine welke korte omschrijving hij moet tonen wanneer het adres van de website wordt weergegeven. Deze mag maximaal 150 tekens bevatten.

Keywords
Dit zijn trefwoorden die u het beste kunt opnemen in de metatag. Dit wordt niet gezien door de internetbezoeker, maar wel begrepen door zoekmachines die de website gaan indexeren. Deze trefwoorden kunt u het beste ook in uw webteksten opnemen.

Als de internetbezoeker één van uw trefwoorden of een combinatie hiervan op een zoekmachine invoert, dan is de kans groter dat de website wordt getoond in de resultaten. De positie hiervan is erg afhankelijk van de soort zoekmachine, het aantal bedrijven die hetzelfde aanbieden en de mate dat uw website is gelinkt aan andere sites. U kunt het beste maximaal 25 keywords opnemen. 

Weergave metatag in Paginabron

metatag

Websites kun je op internet zien, doordat de browser (Internet Explorer, FireFox, Safari, e.d.) de broncode (ook wel paginabron genoemd) omzet naar een leesbare pagina. De paginabron bestaat uit: HTML- of XHTML-code. Hierboven ziet u hoe de Metatage in de broncode er uit ziet.

Backlinks

SEO (Search Engine Optimization) en backlinks zijn nauw met elkaar verbonden en spelen beide een cruciale rol bij het verbeteren van de zichtbaarheid en rangschikking van je website in zoekmachines. Met backlinks verkrijgt u kwalitatieve inkomende links van andere relevante en betrouwbare websites, wat de autoriteit en geloofwaardigheid van uw website verbetert. Zoekmachines zien backlinks als aanbevelingen van andere websites. Als een website van hoge kwaliteit naar jouw website linkt, geeft dat aan zoekmachines aan dat je website ook waardevolle inhoud heeft.

Het opbouwen van backlinks vereist strategie, geduld en toewijding.