idots & don'ts Websites

U wilt een website, maar waar begint U?

Of u uw website zelf gaat vormgeven en bouwen of dit gaat uitbesteden, uw website zal aan een aantal criteria moeten voldoen. Eisen die ervoor zorgen dat uw doelgroep uw website interessant vindt en blijft vinden. Net zo belangrijk is dat u gevonden gaat worden, ook wel Search Engine Optimization (SEO) genoemd, maar daar besteden we een andere keer aandacht aan. In dit eerste deel maakt u kennis met de basisbeginselen voor de opzet van een website.

Stap 1: Website doel

Stel eerst het doel van uw website vast:

  • dat u alleen al aanwezig bent op het internet is voldoende
  • bekendheid geven aan uw bedrijf
  • verkoop van uw product/dienstverlening
  • contact met uw doelgroep; verkennen van het profiel en gedrag van uw doelgroep
  • uit ideëel oogpunt

Stap 2: Website eisen

Om u een betere indruk te geven, illustreren we dit met een vergelijking tussen een boek en een website.

Papieren media - Boek
U gaat op reis. Voordat u vertrekt wilt u een boek aanschaffen over het land van uw bestemming.

Welk boek schaft u dan aan en waar? Bewust of onbewust is uw boekkeuze gebaseerd op – één van - de volgende kenmerken:
1) uitstraling; de look & feel
2) kwaliteit
3) leesbaarheid
4) prijskaartje

Waar  u uw boek aanschaft, is afhankelijk van uw gedrag:
a) het liefst bij een boekhandel in de buurt
b) een winkel die goed bereikbaar is
c) een winkel die veel aan bekendheid doet of opvalt
d) een winkel waar u meestal boeken koopt
e) een winkel met een breed assortiment en waar het boek snel in uw bezit is
f) de goedkoopste winkel of winkel die met een aanbieding komt van uw reisboek
g) een gerenommeerde winkel
h) de winkel met de beste service
i) of een combinatie van bovengenoemde opties

Digitale media – Content op een website
Voor de keuze van de website die u wilt gaan raadplegen geldt bijna dezelfde motivatie als bij de aanschaf van een reisboek.

Welke  website content (inhoud van de website) de internetbezoeker aanspreekt, wordt mede bepaald door de volgende factoren:
1) Uitstraling; De vormgeving, uitstraling en webelementen moeten de doelgroep aanspreken.
2) Kwaliteit; De informatie moet juist, volledig, interessant, relevant en up-to-date zijn.
3) Leesbaarheid; De tekst moet leesbaar zijn (taal, alinea-indeling, lettertype & -grootte, lengte regels, kwantiteit tekst) en de doelgroep aanspreken. De website moet goed toegankelijk zijn, zo ook moet men op een logische wijze binnen een website kunnen navigeren, zodat men niet de weg kwijt raakt.
4) Prijskaartje; Indien mogelijk moet de informatie en toegang tot de website gratis zijn.

Waar  haalt u de website content vandaan?:

  • De punten a t/m d zijn door een website eigenaar makkelijker te bespelen dan een fysieke winkel.
  • De punten a en b kunnen gerealiseerd worden met SEO technieken (Search Engine Optimization), dit zijn technieken waardoor de website op een eenvoudige wijze door de doelgroep gevonden wordt. Daarnaast moet de website snel en makkelijk oproepbaar zijn.
  • De punten c en d hebben ook met SEO te maken, maar daar komt net iets meer bij kijken. Hier zullen we een andere keer meer aandacht aan besteden.
  • De punten e t/m h hebben te maken met de bedrijfsdoelstellingen van een onderneming.

Stap 3: Website codes




Metatags
Metatags geven extra informatie over een webpagina en zijn opgenomen in de broncode van een website; codes die aan de website hangt. Deze tags worden door browsers en zoekrobots gebruikt om informatie over de HTML-pagina te verzamelen.

Title
De title vindt u terug in de grijze of blauwe balk bovenaan een website in uw internetbrowser. Deze opgegeven title wordt in zoekmachines zoals Google getoond. Zie het plaatje hierboven. Maak de title dan ook kort en krachtig met de juiste trefwoorden er in verwerkt.



Description
Met deze tag weet de zoekmachine welke korte inhoud hij moet tonen wanneer het adres van de website wordt weergegeven. Deze mag maximaal 150 tekens bevatten.

Keywords
Dit zijn trefwoorden die u het beste kunt opnemen in de metatag. Dit wordt niet gezien door de internetbezoeker, maar wel begrepen door zoekmachines die de website gaan indexeren. Als de internetbezoeker één van uw trefwoorden of een combinatie hiervan op een zoekmachine invoert, dan is de kans groter dat de website wordt getoond in de resultaten. De positie hiervan is erg afhankelijk van de soort zoekmachine, het aantal bedrijven die hetzelfde aanbieden en de mate dat uw website is gelinkt aan andere sites. U kunt het beste maximaal 25 keywords opnemen.

 

 

Bij ons kunt u binnen 1 week

 

uw website laten maken!

 

MAIL ONS

 

idot logo trans